PDA ואוטיזם
השארת תגובה
הימנעות פתולוגית מדרישות (PDA) היא תת-פרופיל של הספקטרום האוטיסטי המאופיין בהימנעות מדרישות יומיומיות.
ילדים עם PDA משתמשים לעיתים קרובות באסטרטגיות חברתיות כדי להימנע מדרישות אלו.
הסיבה העיקרית להימנעות זו היא רמה גבוהה של חרדה, בדרך כלל מציפיות לדרישות שיוצבו עליהם, מה שעלול להוביל לתחושת חוסר שליטה במצב.
המחקר נערך במהלך שנת 2023 ותוצאותיו התפרסמו במהלך שנת 2024. לפי החוקרים, המחקר נועד לחקור את החוויות האישיות של ילדים עם PDA, להבין את האתגרים היומיומיים שלהם, ולבחון את ההשפעות של התופעה המאובחנת על חייהם.
המטרה הייתה לספק תובנות מעמיקות על התופעה מנקודת מבטם של הילדים החווים אותה, ולהציע המלצות לשיפור התמיכה והטיפול המוצע לילדים המאובחנים.
המחקר הנרחב התבסס על שיטות איכותניות, כולל ראיונות מעמיקים וסקרים עם אנשים המאובחנים עם PDA, בני משפחותיהם ומטפלים, ובסך הכל השתתפו בו 921 ילדים מאובחנים.
החוקרים אספו נתונים על חוויות יומיומיות, אסטרטגיות התמודדות, ואתגרים בתחומי חיים שונים. הם ניתחו את הנתונים כדי לזהות רעיונות מרכזיים ודפוסים משותפים בחוויות של הילדים המאובחנים.
המחקר מספק תובנות עמוקות לגבי החוויות היומיומיות של ילדים עם PDA:
תיאור התסמינים והאתגרים היומיומיים
הילדים והוריהם מתארים הימנעות עקבית מדרישות יומיומיות, גם הפשוטות ביותר. הם חווים חרדה עוצמתית כאשר מוצבות בפניהם ציפיות או דרישות, אפילו בסיטואציות שגרתיות כמו בחירת ארוחה במסעדה.
רבים מדווחים על שימוש באסטרטגיות “חברתיות” מתוחכמות להימנעות מדרישות, כגון הסחת דעת, שינוי נושא, או אפילו התנהגות תוקפנית.
PDA משפיע משמעותית על כל היבטי החיים. משתתפי המחקר תיארו קשיים בלימודים, תעסוקה ויחסים בינאישיים.
הצורך המתמיד להימנע מדרישות מוביל לעתים קרובות לבידוד חברתי משמעותי ולקשיים בתפקוד יומיומי, כמו גם לתחושה של סטרס המלווה אותם לאורך היום.
רבים דיווחו על תחושת תסכול עמוקה מחוסר ההבנה של הסביבה את מצבם.
המחקר מדגיש את החשיבות של הבנת החוויה הסובייקטיבית של ילדים עם PDA כבסיס לפיתוח אסטרטגיות יעילות לתמיכה וטיפול.
תהליך האבחון של PDA מורכב, שכן המצב אינו מוכר רשמית ב-DSM-5 או במדריכים אבחוניים אחרים הנוגעים לאבחון אוטיזם.
עם זאת, לאחר אבחון ראשוני של אוטיזם, ניתן לזהות את פרופיל ה-PDA. על פי האגודה הלאומית לאוטיזם בבריטניה, האבחון נעשה בדרך כלל על ידי צוות רב-מקצועי הכולל פסיכולוג קליני או חינוכי, פסיכיאטר, קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק.
אתגרים באבחון
האבחון של PDA מציב אתגרים ייחודיים:
חשיבות האבחון המוקדם
זיהוי מוקדם של הימנעות פתולוגית מדרישות חיוני מכמה סיבות:
פענוח והבנת הפרופיל הספציפי, כולל החוזקות והצרכים המיוחדים של הילד, מסייעים בקבלת התמיכה המתאימה בבית, בגן הילדים ובבית הספר, תוך התאמה לשינויים בצרכי הפרט לאורך זמן.
המחקר מצביע על קשר הדוק בין PDA לבין קשיים נפשיים נוספים:
PDA משפיע משמעותית על מגוון תחומי החיים של הילדים המאובחנים.
המחקר מדגיש את הצורך בהתאמות ותמיכה ייעודית בכל תחומי החיים לאנשים עם PDA, על מנת לשפר את איכות חייהם ולאפשר להם לממש את הפוטנציאל שלהם.
בחירת קרבות: התמקדות בתכונות החיוביות של הילד במקום בהתנהגות הלא רצויה. מתן הסברים והצעת בחירות לילד כדי לאפשר תחושת שליטה ולו חלקית, תוך הימנעות מכניסה “ראש בראש” לקרב מול הילד הסרבן.
ניהול חרדה: הכרה בחרדה כגורם מרכזי להתנהגות. הכנה מראש לאירועים מלחיצים והתאמת הסביבה לצרכים החושיים של הילד, בכדי למזער את האפקט של החרדה.
משא ומתן ושיתוף פעולה: בניית אמון עם הילד דרך תקשורת רגועה ומשא ומתן הוגן לפתרון אתגרים.
הסוואה וניהול דרישות: הפיכת משימות יומיומיות למשחקים או פעילויות משותפות. התאמת רמת הדרישות ליכולות הילד.
גמישות: התאמת הסביבה והציפיות לצרכי הילד, כולל מתן זמן נוסף ואפשרויות ל”דרך מילוט” ממצבים מלחיצים.
שימוש בהסחות דעת חיוביות: משחקי תפקידים, הומור ופעילויות יצירתיות לפריקת מתח.
התאמת סביבת הלמידה: עבודה עם צוות בית הספר ליצירת סביבה מותאמת אישית, כולל אפשרויות להפסקות ומרחבים שקטים.
תקשורת מותאמת: שימוש בשפה עקיפה ומתן אפשרויות בחירה במקום הוראות ישירות, שעלולות להלחיץ את הילד.
חשוב לזכור כי כל ילד עם PDA הוא ייחודי, ויש להתאים את האסטרטגיות באופן אישי. שיתוף פעולה בין הורים, מחנכים ומטפלים הוא קריטי להצלחת ההתאמות והאסטרטגיות הללו.
אנשים עם PDA זקוקים לתמיכה מותאמת אישית בתחומים שונים:
פערים בשירותים הקיימים
המחקר מצביע על מספר פערים משמעותיים בשירותים הזמינים לילדים עם PDA לעומת ילדים המאובחנים עם אוטיזם קלאסי.
המחקר מדגיש את הצורך בפיתוח שירותים ייעודיים לילדים עם PDA, המתחשבים בצרכיהם הייחודיים ובאסטרטגיות ההתמודדות המתאימות להם.
המחקר מדגיש את הצורך הדחוף בהגברת המודעות ל-PDA בקרב הציבור הרחב ואנשי מקצוע.
אתגרים בהבנה החברתית של התופעה
המחקר מזהה מספר אתגרים בהבנה החברתית התופעה, ובין השאר:
המחקר מציע מספר דרכים לשיפור המודעות הציבורית לתופעה:
הגברת המודעות וההבנה הציבורית נתפסת כמפתח לשיפור התמיכה והשירותים הניתנים לילדים שאובחנו עם PDA, להוריהם ולבני משפחותיהם.
PDA הוא תת-פרופיל מורכב של הספקטרום האוטיסטי הדורש הבנה והתייחסות ייחודית.
ילדים ומתבגרים עם PDA חווים חרדה גבוהה וקושי משמעותי בהתמודדות עם דרישות יומיומיות. השפעת PDA ניכרת בכל תחומי החיים, כולל חינוך, תעסוקה ויחסים בינאישיים.
גישות טיפוליות סטנדרטיות המיועדות לטיפול באוטיזם אינן בהכרח יעילות בטיפול בילדים עם PDA.
המלצות לשיפור התמיכה והטיפול באנשים עם PDA
החוקרים סיכמו את המחקר המעניין עם כמה המלצות חשובות, לפי הפירוט הבא:
פיתוח מודעות
שיפור תהליכי אבחון
התאמת גישות טיפוליות
תמיכה חינוכית
תמיכה משפחתית
מחקר נוסף
יישום המלצות אלו עשוי לשפר משמעותית את איכות החיים של ילדים עם PDA ולאפשר להם לממש את הפוטנציאל שלהם ולחיות חיים מלאים ומאושרים יותר.
קריאה נוספת: חוויית ההורות לילד אוטיסט
בריאות ורפואה בגובה העיינים, בשפה נגישה ועל מנת שכל אחת ואחד מכם יוכל לדעת רק קצת יותר, לנהל אורח חיים בריא יותר ולהנות יותר מהחיים. אנחנו כאן כי אין מצב שלא תדע/י מה קורה מסביבך!
אם אכפת לך כמו שאכפת לנו, רצינו להגיד שאנחנו מספקים במה מכובדת וראויה לכותבות וכותבים מוכשרים ומקוריים, כאלה שיש להם במה לחדש ולרענן עבור כולנו. אז אם את או אתה בעניין, אנחנו כאן ולא אכפת לנו לתת לך במה!
התוכן באתר אין מצב! מוגן בזכויות יוצרים © התוכן באתר אינו מיועד ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ רפואי, אבחנה או טיפול מרופא. תמיד ובכל בעיה רפואית מומלץ לפנות בהקדם לרופא המשפחה או כל מומחה רפואי אחר.